tirsdag 14. juni 2011

Hva skjer med sola?

Tirsdag morgen. Jeg satt med kaffekoppen og trykka meg gjennom nyhetene, som vanlig, og kom tilfeldigvis over en overskrift på et diskusjonsforum;

'MajorResult' on Sunspot Cycle to be Announced Tuesdayby Mike Wall,SPACE.com, Senior Writer Date: 10 June2011: 05:00 PM ET

«Noe vil snart skje»
Det som vekka interessen min var ikke erklæringa i seg selv (nye oppdagelser skjer stadig, i et akselererende tempo), men derimot reaksjonene. Frykt. Pessimisme. Mistillit mot de styrende organene, som om de skjuler noe for oss.

Ragnarok. Overraskende mange anser tiden vi lever i som «endtime», de siste dagene før dommedag, og at alle store og små hendelser føyer seg i rekka av «tegn» og hint som beviser at dette er sant, feks krig, naturkatastrofer og sol-aktivitet.

Storebror. Staten. Også synonymt med satan eller frimurerne. Kommer an på hvilket livssyn du har, og hvordan Enden vil skje. Men. Det alle er enige om er at staten og de store multinasjonale selskapene lurer oss ved å blande «sannheten» med misvisende info og propaganda, slik at vi aldri veit hva som egentlig foregår, og fortsetter å være kjøpeglade zombier. At stater lyver er ikke noe nytt. Men. Til hvilken grad?

Skepsis. Man kan få alle nyheter til å passe inn i en teori hvis. man vil. Det er bare å forme retorikken, eller «se» ting andre. ikke ser, mellom linjene som enkelte kaller det. Det er jo greit nok, de fleste gjør det, særlig staten (det veit alle som har litt peiling på statistikk og grafer), men hvordan skal vi kunne stole på disse teoretikerne kontra statlige talsmenn når det dukker opp dommedagsprofeter som den stakkars amerikanske pastoren som spådde jordas undergang 21. mai 2011?

Research. Gjør det selv. Dette er egentlig dønn kjedelig, og hvorfor gidde. Det har kanskje noe med samvittigheten min. Da jeg leste dette begynte jeg å tenke på kids og lettere påvirkelige individer og hvilken skade skremsel kan føre til. Men. Hovedoppgaven min som medmenneske er å oppfordre folk til å bli bevisste og skeptiske når de leser avisa, hører politikere prate og ser shit på TV.

Et samfunnsansvar. Jeg tror ikke at jeg er noe bedre enn andre eller at jeg veit mer. Det hadde bare vært jævlig kjipt å våkne en dag og innse at vi gikk med på noe viktig og avgjørende, feks friheten, basert på løgner, og at det var for seint å gjøre noe med det. Da ville jeg nok ønska at jeg skreiv disse orda i en blogg. Eller noe. Hva som helst.

Ikke lenge siden. At hele nasjoner lot seg manipulere. Typiske er Nazi-Tyskland, Vichy-Frankrike, Spania, Italia, Sovjetunionen, Romania, Kambodsja, Kina (fortsatt), USA (fortsatt). Men. Det faktum at den norske stat en gang i tiden hadde mapper på statsborgere og bedrev ulovlig overvåking burde være nok til at vi fulgte ekstra godt med. For overvåkinga er mer avansert og omfattende nå enn da, og unnskyldningene vel så obskure, og terskelen er lav nå som vi kjemper en såkalt krig mot terrorisme. Hvem er en terrorist? Hvilke kriterier brukes for å identifisere en/ei? Og viktigst; hvem bestemmer? Pluss; hvem kontrollerer kontrollørene?

ArnulfØverland. Husker da jeg leste «Du må ikke sove». Husker hvordan læreren fortalte om passive Europa og passive Norge. Alt lå til rette for nazistene, men ingen gjorde en dritt. Alle tenkte bare på sin egen velvære. Ting er egentlig ikke så veldig annerledes nå, vi er bare mye mer avanserte teknologisk. Vi aner ikke engang om noen følger med på oss. Og ulovlige kriger blir ført til tross protester og folkebevegelser.

En kald tid. Det virker som vi har en frykt for idealisme og åndelighet. Vi sverger til vitenskapen, men de færreste av oss forstår den. Alt handler stort sett om utvikling, teknologiske og materielle goder. Lykke blir målt i hvorvidt vi har greid å realisere oss selv. Uten at vi spør oss selv om kriteriene er de riktige. Hvis forholdene er så gode, hvorfor blir så mange deprimerte, hvorfor faller så mange utenom, hvorfor øker forskjellene mellom fattige og rike? Noe er råttent, og jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste, hvor langt skal vi la det gå før vi sier; nok er nok?

En ung fyr som ikke finner en plass. Det er meg. Jeg syns det er vanskelig å se meg selv i det samfunnet vi lever i nå. Og hvis jeg ikke klarer å finne den plassen innenfor de gjeldene sosiale normene, så vil jeg bli en sosial avviker, en utstøtt. Uten muligheter. Det er faen ikke frihet. Det er som å leve i et pent sminka totalitært samfunn som lover gull og grønne skoger bare du selger dem sjela di først.

Penger. Media promoterer monetær rikdom som det ypperste, og pop-artister og TV-kjendiser er vår tids filosofer, med Hollywood/New York som det nye mekka. Alt som er fælt og grusomt er unngåelig og best å skyve under teppet, glemme. Kjøpe, ta opp lån, kjøpe mer, ta opp flere lån. At de multinasjonale selskapene og reklamebyråene ikke vil at du tenker for mye er selvsagt, og det er ikke rart man blir virkelighetsfjern når man daglig bombarderes med reklamepropaganda. Jeg veit, jeg har vært der, og jeg opplever det hele tiden. Dessuten har jeg gått på en fagskole der jeg lærte å lage reklamer, og jeg likte det ikke noe særlig, men jeg lærte mye om hjernen, persepsjon og hvordan man påvirker følelser. Folk skulle bare visst.

Goebbels og nazistene. I ettertid begynte jeg å lese om nazistenes metoder og hvordan Goebbels (propagandaministeren) opererte. Det er skremmende likt metodene i reklame- og pr-bransjen i dag. Så skremmende at jeg blir urolig, for teknologisk nyvinning har gjort at bransjen i dag har muligheter Goebbels bare kunne drømt om. At ikke flere har tatt tak i dette er sprøtt. Syns ikke flere at det er for jævlig at man blir påvirka til å kjøpe ting?

For de som er i tvil. Noe du burde være. Så er det lurt å sjekke selv. Ikke bare la det ligge. Dette er for viktig. Hvis det å tvile på meg leder til at individer leser tekster og bøker, og gjør research, så vil jeg bare juble. Fordi, jeg veit at påstanden om at propagandaministerer har brukt samme metoder som reklamebyråene bruker i dag er sann. Jeg har trent på det selv, praktisk, i studietiden. De kan få folk til å tro det meste.

Et tips. Les fagbøker om markedsføring, reklame, grafisk design og PR. Da får du praktisk innsikt i metodene fra grunnen av. Tenk så helhetlig, prøv å sammenligne virkemidlene med det du ser i dagliglivet. Ting vil aldri bli det samme igjen.

Det er kveld. Tilbake til sola. Forskerne tror de krympende solflekkene vil føre til en svakere sol, som igjen kan påvirke jorda. Hvem veit. At ting er i forandring er opplagt. Det er katastrofer og unormale hendelser overalt, men jeg lurer litt på om det ikke alltid har vært sånn. Evolusjon. Noen ser på disse nye oppdagelsene som et sikkert tegn på at enden er nær, og at mindre sol-aktivitet vil føre til et kaldere klima og en ny istid. Jeg er litt usikker. Optimisten i meg tror at verden vil gå sin gang, pessimisten lurer på om ikke det vil bli negative forandringer.

Du kan lese mer på disse nettsidene;
Den første teksten jeg leste, som annonserte den kommende avsløringa:

http://www.space.com/11936-sun-weather-sunspot-cycle-announcement-preview.htmlDe som var invitert, søk på SPD 2011 MEETING-LAS CRUCES,NM:

http://members.aas.org/Meetings/reglist.cfm
Møteinfo:

http://astronomy.nmsu.edu/SPD2011/

Selve oppdagelsen:

http://www.space.com/11960-fading-sunspots-slower-solar-activity-solar-cycle.html

http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=33826&utm_content=api&utm_medium=srs.gs-twitter&utm_source=direct-srs.gs

http://news.yahoo.com/s/space/20110614/sc_space/sunsfadingspotssignalbigdropinsolaractivity

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar